Slingsby T.41 Skylark II PH-227

Levensloop Slingsby T.41 Skylark II Grunau 8 serienr. 1005 (info Herman Dekker):

 07-03-1956  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 00-00-1958   In gebruik bij Noord Nederlandse Aero Club.
 00-00-1961  In gebruik bij Friese Aero Club.
 06-08-1976  L.F.M. Klomp, Bergeijk.
 06-08-1984  D. Ottevanger, Sleeuwijk; J.N. Lee, Zoetermeer; R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
 19-06-1989  D. Ottevanger, Sleeuwijk; R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
 28-12-1991  R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
 09-04-1993  Inschrijving doorgehaald.
 04-10-2003  Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie werd de PH-227
 toegewezen aan Niels Visser die het plan had met het toestel te gaan vliegen.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R. van Loosbroek en vervolgens aan
 Stichting Daedalus. 

 
PH 227 1

Het toestel heeft na 1991 niet meer gevlogen en heeft in een gesloten aanhanger gestald gestaan.

PH 227 3 
PH-227 in haar aanhanger

PH 227 2 
PH-227 ziet er nog goed uit voor haar leeftijd

Om de kwaliteit van dit toestel vast te kunnen stellen heeft een inspectie plaats gevonden.

Conclusie van inspectie op 21/7/2021 te Heilo:
De kwaliteit van het toestel is goed en met wat lak herstel aan de romp en een reparatie aan de kap is het toestel luchtwaardig te maken. Er mist een rolroer linker aandrijfpen. Het instrumentenpaneel heb ik niet kunnen bekijken op compleetheid en kwaliteit, deze ligt op een andere locatie opgeslagen.
Bij de inspectie heb ik de documenten zoals BVI, BVL, logboeken, onderhoud documenten, levensloop enz. nog niet bekeken, maar het toestel heeft 30 jaar niet meer gevlogen en veel documenten zijn niet meer up to date of verlopen.
De aanhanger heeft ook wat aandacht nodig, de scheur moet worden gerepareerd.  Ik zou voorstellen de kunststof beplating van de aanhanger te schilderen. Het onderstel, de remmen, de oplooprem en de banden moeten worden nagekeken. Ook de verankering van de romp en de tippen in de aanhanger moet worden verbeterd.

Het toestel is beschikbaar voor een houder

 

Slingsby T.41 Skylark II PH-231

Levensloop Slingsby T.41 Skylark II serienr. 1009 (info Herman Dekker):

 05-10-1956  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 In gebruik bij Zweefvliegclub Uden.
 20-01-1966   Zweefvliegclub Uden, Helmond.
 01-07-1971  Zweefvliegclub Uden, Zeeland.
 06-01-1978  H.P.M.M. van der Ven, Zeeland; P.G.B. Mesu, Veghel; A.L.M. Zomers, Schijndel; 
 P.H. St. Clair Hielkema, Veghel.
 04-02-1982  H.B.M.M.T. Ceulemans, Nijmegen; R.M. Niessen, Mook; C.A.M. van den Broek, Nijmegen;
 T.C. Ottenheym, Nijmegen.
 17-08-1988  R.G.A. van Loosbroek, Heesch
 02-06-1991  Bewijs van Luchtwaardigheid verlopen.
 09-03-1994  Inschrijving doorgehaald.
 09-03-1994  Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 04-10-2003 werd
 de PH-231 toegewezen aan Jacques Lem die weer met het toestel zal gaan vliegen.
 In 2009 werd het toestel beheerd door Stichting KLu Historische Zweefvluchten.

 
PH 231 1 
PH-231 in gebruik bij de Zweefvliegclub Uden

Het toestel heeft lange tijd op verschillende plaatsen opgeslagen gestaan op een open aanhanger.

PH 231 2 
PH-231 na aankomst bij het Nederlands Transport Museum

PH 231 3 
PH-231 op de open aanhanger

PH 231 4

PH 231 5

Het toestel heeft geen vocht schade maar het schilderwerk en de bekleding heeft veel aandacht nodig.
Daarnaast moet  de cockpitkap worden vervangen, deze is voor de helft verdwenen.
De  riemen en instrumenten zijn niet aanwezig of niet meer te gebruiken.
Voor dat met het opknappen ( luchtwaardig maken) kan worden gestart moet een herstelplan worden opgesteld.
Ook een gesloten aanhanger zou voor het gebruik wenselijk zijn.

Het toestel is beschikbaar voor een houder

NV Vliegtuigbouw Sagitta PH-319

Levensloop NV Vliegtuigbouw Sagitta serienr. 013 (info Herman Dekker):

 1964

 In 1964 niet opgenomen door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL),
 Den Haag.
 Van haar bestelling van vijf toestellen stelde de KNVvL de laatste (s/n 009) beschikbaar voor
 conversie tot Super Sagitta (spanwijdte 17.00m i.p.v. 14.80m).
 Hiervoor in de plaats werd s/n 011 aan de KNVvL toegewezen maar ook dat toestel werd niet
 afgeleverd.
 Hiervoor in de plaats kwam s/n 013 en dat toestel werd wél PH-319.
 

 10-06-1965   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 31-10-1973  C. van Zomeren, Soest; H.J.A. Bieckman, Den Haag.
 17-05-1976  F.C.J. Wevers, Amersfoort.
 25-09-1978  L.J. Mol, Sittard.
 29-01-1982  L.J. Mol, Amstenrade.
 28-12-1986  L.J. Mol, Nieuwstadt.
 24-05-1989  F.A.P.M. Otten, Deurne.
 11-04-1991  Inschrijving doorgehaald.

 Hierna kwam het toestel terecht in de collectie van R.G.A. van Loosbroek te Heesch.
 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 4.10.2003 werd
 de PH-319 toegewezen aan Bert Strijks die weer met het toestel zou gaan vliegen.
 De heer Strijks overleed echter op 26.4.2005 en het toestel ging over naar C.H. Munnig Schmidt.

 17-11-2005  C.H. Munnig Schmidt, Hilversum.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R. van Loosbroek en vervolgens aan Daedalus.
 Houder R. Hartog, Oss

 
PH 319 1 
Sagitta vleugels in aanbouw in de werkplaats van NV Vliegtuigbouw

PH 319 2 
Sagitta romp in aanbouw in de werkplaats van NV Vliegtuigbouw

Op het moment (2021) wordt er in de werkplaats van Aeroclub Nistelrode gewerkt aan de vleugel overhaul.
Licht gecorrodeerde bouten en moeren in de hoofdbeslagen zijn vervangen en de vleugelbekleding wordt vernieuwd.
Ook het instrumentenbord wordt aangepakt.

PH 319 3 
Huidige houder R. Hartog aan het werk aan Sagitta vleugel

PH 319 4
Originele roestige bouten en moeren in het vleugel hoofdbeslag

PH 319 5
De nieuwe bouten en moeren in het hoofdbeslag

PH 319 6 
Het nieuwe instrumentenbord

 

Slingsby T.34A-1 Sky PH-203

Levensloop Slingsby T.34A-1 Sky serienr. 821 (info Herman Dekker):

 20-06-1952  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag. 
 07-03-1962   Inschrijving doorgehaald. Toestel ging naar UK als BGA1053/BLL.
 1999  Toestel aangekocht door R.G.A. van Loosbroek en teruggebracht naar Nederland.

 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 04-10-2003 werd
 de PH-203 toegewezen aan Eric Munk, 
E. Poerstamper, E. Eeltink, E. Janssen en W. Hinkel die
 weer met het toestel zullen gaan vliegen.

 2005  In 2005 is er na de restauratie vanaf Lemelerveld weer met het toestel gevlogen.
 03-05-2011  H. Stubbe, Groningen.
 09-01-2013  H. Stubbe, Norg.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R.G.A. van Loosbroek en vervolgens aan Daedalus.

 
PH 203 1 
PH-203 tijdens een internationale wedstrijd

PH 203 2 
PH-203 na terugkeer uit Engeland en een uitgebreide opknapbeurt

PH 203 3 
PH-203 tijdens de huidige restauratie

Na een aantal jaren met de Sky te hebben gevlogen is het in 2021 tijd voor wat onderhoud.

De Sky is destijds door Raymond van Loosbroek gekocht met geldig CofA (certificate of airworthiness).
Alleen de vleugels zijn door de vorige eigenaar gereviseerd. De romp had men slechts overgeschilderd.
De laatste keer dat de romp kaal was, was in 1973 (!). Tijd voor romp overhaul dus.
Hoewel het subsidieverzoek nog loopt, zijn we alvast begonnen.
Het Stabilo/hoogteroer zijn inmiddels volledig gereviseerd en opnieuw ingedoekt en klaar voor lak.
Vleugels zijn intern geïnspecteerd, de gaten zijn weer dicht, en ook deze zijn klaar voor lak.
De romp is inmiddels bijna kaal. Daarbij kwamen wat gebreken aan het licht die verholpen moeten worden.
Inmiddels werd een deel van de bovenzijde (triplex) tussen de beide vleugelophangingen vervangen wegens inwatering, en het spantje daaronder hersteld.
Datzelfde gold voor een lastige negatief gekromde plaat achter de rechterdriftliggerophanging, en wat kleine triplexplekken.
De niet originele TE-pijp is verwijderd, het gat dichtgemaakt, en de nieuwe venturi voor op de neus (zoals origineel) is in de maak.
De niet-originele radio-antenneplaat is verwijderd.
Het kielvlak leek wel oorlogsgebied met 2 cm dik geplamuurde hangarschadegaten erin.
Vrijwel de gehele rechterzijkant hebben we opnieuw beplaat, waarmee de oude Engelse broddelreparaties verleden tijd zijn.
Rond de ophanging van de staartslof zit houtrot door inwatering, ook hier hebben we nog eea te vervangen.
Zodra de laatste linnenresten van de romp zijn, wordt de overgang naar de neuscone en kap opnieuw gespachteld.
Al met al niet veel onverwacht werk, voor een romp die bijna een halve eeuw lang niet kaal geweest is en in Engeland is onderhouden.
Over een jaar-anderhalf jaar vliegt 'ie weer, dan in originele rode kleuren (zie foto hierboven).

In Januari 2022 heeft Daedalus een bijdrage voor de restauratie van de Sky ontvangen daarmee kan een nieuwe perspex kap worden aangeschaft.

Slingsby T.43 Skylark IIIc PH-249

Levensloop Slingsby T.43 Skylark IIIc serienr. 1033 (info Herman Dekker):

 18-06-1956  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 14-02-1966   M.P.W.M. Dessing, Amsterdam.
 30-05-1966  Ongeval Deelen.
 04-01-1967 Inschrijving doorgehaald.

 BGA1511/CFQ
 Op Bewijs van Inschrijving No. 555 is de datum van doorhaling abusievelijk genoteerd als 4-1-1966.

 Het toestel is naar Nederland teruggehaald door R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 4-10-2003 werd de
 PH-249 toegewezen aan Jacques Lem die weer met het toestel wilde gaan vliegen. 
 In 2009 werd het toestel beheerd door Stichting KLu Historische Zweefvluchten.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R.G.A. van Loosbroek en vervolgens aan Stichting Daedalus.
 28-01-2021  Voor het toestel zijn de houders H. Wiertz en J. Lechevallier gevonden en zij zijn bij de
 zweefvliegclub Salland met de restauratie gestart.
 08-08-2022  Restauratie afgerond en eerste vlucht gemaakt.

 
PH 249 1
PH-249 zoals hij werd aangetroffen na jaren van opslag in oude aanhanger

PH 249 2
PH-249 voor het eerst in jaren uit de aanhanger

PH 249 3 
PH-249 in losse delen, klaar voor transport naar Lemelerveld

PH 249 4
PH-249 opgebouwd in Lemelerveld, lijkt al heel wat zo

PH 249 5
PH-249 voor de eerste vlucht na restauratie

PH 249 6
PH-249 in de nadering na eerste vlucht

PH 249 7

PH-249 De eerste landing na restauratie


Beschrijving van de werkzaamheden van de Skylark IIIC:

- Romp
  Gehele interieur is gestript, en opnieuw gelakt.
  Alle stuurorganen idem, en weer ingebouwd.
  Voor de vrijwel gehele zoekgeraakte kleppenbesturing zijn vervangende onderdelen gevonden in Schotland
  die inmiddels gemonteerd zijn.
  Idem voor de verticale rolroerstootstang, die op Terlet pas gemaakt is voor deze kist (was te lang).
  Nieuwe instrumenten en flessen zijn gevonden.
  Een splinternieuwe starthaak gemonteerd.
  Alle (stuur)kabels zijn vervangen.
  De 30 cm lange scheur in de romp is gerepareerd.
  Nieuwe staartslof gebouwd.
  Heel veel lakwerk bijgewerkt.
  Wielbak is herbouwd en opnieuw bevestigd op de spanten.
  Nieuwe hoedenplank gebouwd (oude was ook zoek).
  Schaats wordt op dit moment gerepareerd.
  Instrumentenpaneel moet nog worden gemaakt en gordels nog gereviseerd.
  Verder is de romp zo goed als klaar.
  Parallel aan de restauratie bouwen we nog een nieuwe schaats op reserve: de oude is niet al te best meer.

- Stabilo
  Was in goede staat. Nagekeken, lak bijgewerkt, vliegklaar.

- Vleugel center sectie
  Opslagschade gerepareerd (kapotte rib, doek) en gelakt.
  Ontbrekende besturingsdelen gelakt en gemonteerd.
  Registratie moet nog aangebracht, verder zo goed als klaar.

- Buitenvleugels
  Hier is nog niets aan gebeurd, maar zit zoals het lijkt geen groot werk in.

- Aanhanger
  Nog niets aan gebeurd.
  Wel is een tijdelijke rompkar gebouwd.

De Skylark PH-249 vliegt sinds augustus 2022 weer.
Aanhanger ombouwen vergt wat meer tijd (bokken, etc.).