Slingsby T.34A-1 Sky PH-203

Levensloop Slingsby T.34A-1 Sky serienr. 821 (info Herman Dekker):

 20-06-1952  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag. 
 07-03-1962   Inschrijving doorgehaald. Toestel ging naar UK als BGA1053/BLL.
 1999  Toestel aangekocht door R.G.A. van Loosbroek en teruggebracht naar Nederland.

 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 04-10-2003 werd
 de PH-203 toegewezen aan Eric Munk, 
E. Poerstamper, E. Eeltink, E. Janssen en W. Hinkel die
 weer met het toestel zullen gaan vliegen.

 2005  In 2005 is er na de restauratie vanaf Lemelerveld weer met het toestel gevlogen.
 03-05-2011  H. Stubbe, Groningen.
 09-01-2013  H. Stubbe, Norg.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R.G.A. van Loosbroek en vervolgens aan Daedalus.

 
PH 203 1 
PH-203 tijdens een internationale wedstrijd

PH 203 2 
PH-203 na terugkeer uit Engeland en een uitgebreide opknapbeurt

PH 203 3 
PH-203 tijdens de huidige restauratie

Na een aantal jaren met de Sky te hebben gevlogen is het in 2021 tijd voor wat onderhoud.

De Sky is destijds door Raymond van Loosbroek gekocht met geldig CofA (certificate of airworthiness).
Alleen de vleugels zijn door de vorige eigenaar gereviseerd. De romp had men slechts overgeschilderd.
De laatste keer dat de romp kaal was, was in 1973 (!). Tijd voor romp overhaul dus.
Hoewel het subsidieverzoek nog loopt, zijn we alvast begonnen.
Het Stabilo/hoogteroer zijn inmiddels volledig gereviseerd en opnieuw ingedoekt en klaar voor lak.
Vleugels zijn intern geĆÆnspecteerd, de gaten zijn weer dicht, en ook deze zijn klaar voor lak.
De romp is inmiddels bijna kaal. Daarbij kwamen wat gebreken aan het licht die verholpen moeten worden.
Inmiddels werd een deel van de bovenzijde (triplex) tussen de beide vleugelophangingen vervangen wegens inwatering, en het spantje daaronder hersteld.
Datzelfde gold voor een lastige negatief gekromde plaat achter de rechterdriftliggerophanging, en wat kleine triplexplekken.
De niet originele TE-pijp is verwijderd, het gat dichtgemaakt, en de nieuwe venturi voor op de neus (zoals origineel) is in de maak.
De niet-originele radio-antenneplaat is verwijderd.
Het kielvlak leek wel oorlogsgebied met 2 cm dik geplamuurde hangarschadegaten erin.
Vrijwel de gehele rechterzijkant hebben we opnieuw beplaat, waarmee de oude Engelse broddelreparaties verleden tijd zijn.
Rond de ophanging van de staartslof zit houtrot door inwatering, ook hier hebben we nog eea te vervangen.
Zodra de laatste linnenresten van de romp zijn, wordt de overgang naar de neuscone en kap opnieuw gespachteld.
Al met al niet veel onverwacht werk, voor een romp die bijna een halve eeuw lang niet kaal geweest is en in Engeland is onderhouden.
Over een jaar-anderhalf jaar vliegt 'ie weer, dan in originele rode kleuren (zie foto hierboven).

In Januari 2022 heeft Daedalus een bijdrage voor de restauratie van de Sky ontvangen daarmee kan een nieuwe perspex kap worden aangeschaft.