Slingsby T.43 Skylark IIIc PH-249

Levensloop Slingsby T.43 Skylark IIIc serienr. 1033 (info Herman Dekker):

 18-06-1956  Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 14-02-1966   M.P.W.M. Dessing, Amsterdam.
 30-05-1966  Ongeval Deelen.
 04-01-1967 Inschrijving doorgehaald.

 BGA1511/CFQ
 Op Bewijs van Inschrijving No. 555 is de datum van doorhaling abusievelijk genoteerd als 4-1-1966.

 Het toestel is naar Nederland teruggehaald door R.G.A. van Loosbroek, Heesch.
 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 4-10-2003 werd de
 PH-249 toegewezen aan Jacques Lem die weer met het toestel wilde gaan vliegen. 
 In 2009 werd het toestel beheerd door Stichting KLu Historische Zweefvluchten.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R.G.A. van Loosbroek en vervolgens aan Stichting Daedalus.
 28-01-2021  Voor het toestel zijn de houders H. Wiertz en J. Lechevallier gevonden en zij zijn bij de
 zweefvliegclub Salland met de restauratie gestart.

 
PH 249 1
PH-249 zoals hij werd aangetroffen na jaren van opslag in oude aanhanger

PH 249 2
PH-249 voor het eerst in jaren uit de aanhanger

PH 249 3 
PH-249 in losse delen, klaar voor transport naar Lemelerveld

PH 249 4
PH-249 opgebouwd in Lemelerveld, lijkt al heel wat zo


Beschrijving van de werkzaamheden van de Skylark IIIC:

- Romp
  Gehele interieur is gestript, en opnieuw gelakt.
  Alle stuurorganen idem, en weer ingebouwd.
  Voor de vrijwel gehele zoekgeraakte kleppenbesturing zijn vervangende onderdelen gevonden in Schotland
  die inmiddels gemonteerd zijn.
  Idem voor de verticale rolroerstootstang, die op Terlet pas gemaakt is voor deze kist (was te lang).
  Nieuwe instrumenten en flessen zijn gevonden.
  Een splinternieuwe starthaak gemonteerd.
  Alle (stuur)kabels zijn vervangen.
  De 30 cm lange scheur in de romp is gerepareerd.
  Nieuwe staartslof gebouwd.
  Heel veel lakwerk bijgewerkt.
  Wielbak is herbouwd en opnieuw bevestigd op de spanten.
  Nieuwe hoedenplank gebouwd (oude was ook zoek).
  Schaats wordt op dit moment gerepareerd.
  Instrumentenpaneel moet nog worden gemaakt en gordels nog gereviseerd.
  Verder is de romp zo goed als klaar.
  Parallel aan de restauratie bouwen we nog een nieuwe schaats op reserve: de oude is niet al te best meer.

- Stabilo
  Was in goede staat. Nagekeken, lak bijgewerkt, vliegklaar.

- Vleugel center sectie
  Opslagschade gerepareerd (kapotte rib, doek) en gelakt.
  Ontbrekende besturingsdelen gelakt en gemonteerd.
  Registratie moet nog aangebracht, verder zo goed als klaar.

- Buitenvleugels
  Hier is nog niets aan gebeurd, maar zit zoals het lijkt geen groot werk in.

- Aanhanger
  Nog niets aan gebeurd.
  Wel is een tijdelijke rompkar gebouwd.

De Skylark PH-249 vliegt als het mee zit eind 2022 weer.
Aanhanger ombouwen vergt wat meer tijd (bokken, etc.).