Grunau 8 PH-70

Levensloop Grunau 8 serienr. V.D.1, gebouwd door NV Vliegtuigbouw, Deventer (info Herman Dekker):

 20-07-1937  Eerste vlucht.
 06-08-1937   Centrale Vliegschool, Teuge.
 01-01-1938  NV Nederlandsch Instituut voor Zweefvliegen, Amsterdam.
 27-05-1950  Vliegclub Teuge, Deventer. 
 01-07-1961  Verkocht aan H. Schwing, Rijsenhout. Niet op BvI.
 28-01-1972  Inschrijving doorgehaald. 


PH 70  2 
PH-70 in de vooroorlogse jaren 

PH 70  1 
Het eerste Bewijs van Luchtwaardigheid

Grunau 8 PH 70 met Jan Vermeer 
PH-70 met Jan Vermeer

Grunau 8 PH 70 in 1961 
PH-70 in 1961

Het toestel bestaat nog en sedert 23-09-1988 is het als NVAV project (NVAV No. 70 / RLD No. A88-073) weer aangemeld bij de RLD.
Er waren enige malen signalen dat het herbouwd zou worden, de laatste keer in 2007 maar aangezien er een compleet nieuwe vleugel gebouwd moet worden "zal het nog wel de nodige jaren duren".
Inmiddels is duidelijk geworden dat er inderdaad een complete restauratie aan de gang is. Hans Regeer leidt een groepje technici die samen met Raymond van Loosbroek de romp restauratie 'doet'.
De eigenaar Dick Funcke die het toestel van Hein Schwing had overgenomen bouwt aan nieuwe vleugels.

PH 70  4 
PH-70 in de werkplaats in Oss bij het passen van het stabilo
PH 70  5 
PH-70 in de werkplaats in Oss

In februari 2012 heeft het project weliswaar (weer) vertraging opgelopen doordat voorrang gegeven was aan de restauratie van de Baby PH-213, maar daarna wordt weer alle aandacht gegeven aan de PH-70.
In 2017 is Hans Regeer eigenaar geworden van dit toestel. De werkzaamheden vinden plaats in zijn werkplaats in Oss waar ook aan de Baby's PH-152 en PH-978 wordt gewerkt.

PH 70  7 
PH-70 nieuwe liggers worden gepast aan de romp

PH 70  3 
PH-70 voor eerst wordt de nieuwe rechter vleugel los in elkaar gezet

Na het tragische overlijden van Hans Regeer 20-07-2020 heeft Agnita Regeer het toestel overgedragen aan de Stichting Daedalus.
De Zweefvlieggroep Salland heeft besloten het toestel te adopteren en de restauratie op te pakken en het toestel weer luchtwaardig te maken.
De romp is na jaren lange restauratie door Hans in een redelijke toestand gebracht, maar er moeten nieuwe vleugels worden gebouwd.
Dat zal nog enkele jaren in beslag nemen.
Er wordt gezocht naar een goede gesloten aanhanger en sponsors die het project willen onder steunen.

PH 70  9 
PH-70 na aankomst in Salland

PH 70  8 
PH-70 met het richtingroer nog in de originele bekleding