NV Vliegtuigbouw Sagitta PH-319

Levensloop NV Vliegtuigbouw Sagitta serienr. 013 (info Herman Dekker):

 1964

 In 1964 niet opgenomen door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL),
 Den Haag.
 Van haar bestelling van vijf toestellen stelde de KNVvL de laatste (s/n 009) beschikbaar voor
 conversie tot Super Sagitta (spanwijdte 17.00m i.p.v. 14.80m).
 Hiervoor in de plaats werd s/n 011 aan de KNVvL toegewezen maar ook dat toestel werd niet
 afgeleverd.
 Hiervoor in de plaats kwam s/n 013 en dat toestel werd wél PH-319.
 

 10-06-1965   Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, Den Haag.
 31-10-1973  C. van Zomeren, Soest; H.J.A. Bieckman, Den Haag.
 17-05-1976  F.C.J. Wevers, Amersfoort.
 25-09-1978  L.J. Mol, Sittard.
 29-01-1982  L.J. Mol, Amstenrade.
 28-12-1986  L.J. Mol, Nieuwstadt.
 24-05-1989  F.A.P.M. Otten, Deurne.
 11-04-1991  Inschrijving doorgehaald.

 Hierna kwam het toestel terecht in de collectie van R.G.A. van Loosbroek te Heesch.
 Na donatie van zijn verzameling zweefvliegtuigen aan de Aviodrome-collectie op 4.10.2003 werd
 de PH-319 toegewezen aan Bert Strijks die weer met het toestel zou gaan vliegen.
 De heer Strijks overleed echter op 26.4.2005 en het toestel ging over naar C.H. Munnig Schmidt.

 17-11-2005  C.H. Munnig Schmidt, Hilversum.
 14-05-2018  Overdracht toestel van Aviodrome aan R. van Loosbroek en vervolgens aan Daedalus.
 Houder R. Hartog, Oss

 
PH 319 1 
Sagitta vleugels in aanbouw in de werkplaats van NV Vliegtuigbouw

PH 319 2 
Sagitta romp in aanbouw in de werkplaats van NV Vliegtuigbouw

Op het moment (2021) wordt er in de werkplaats van Aeroclub Nistelrode gewerkt aan de vleugel overhaul.
Licht gecorrodeerde bouten en moeren in de hoofdbeslagen zijn vervangen en de vleugelbekleding wordt vernieuwd.
Ook het instrumentenbord wordt aangepakt.

PH 319 3 
Huidige houder R. Hartog aan het werk aan Sagitta vleugel

PH 319 4
Originele roestige bouten en moeren in het vleugel hoofdbeslag

PH 319 5
De nieuwe bouten en moeren in het hoofdbeslag

PH 319 6 
Het nieuwe instrumentenbord